Troubleyn | Jan Fabre

The generosity of Dorcas

Danssolo voor Matteo Sedda

L’HO CUCITO PER VOI. CON IL CUORE, VE LO CONSEGNO.
I SEW FOR YOU. FROM THE HEART, I OFFER IT TO YOU.

Jan Fabre laat zich graag inspireren door zijn performers die hij steevast zijn ‘krijgers van de schoonheid’ noemt. Dit resulteerde de afgelopen jaren in een aanzienlijke reeks fascinerende soloprojecten, zowel danssolo’s als theatermonologen, waaronder Angel of Death en Another Sleepy Dusty Delta Day voor Ivana Jozic, Drugs kept me alive voor Antony Rizzi, Attends, attends, attends… (pour mon père) voor Cédric Charron en de danssolo Preparatio Mortis voor Annabelle Chambon.

Al deze solovoorstellingen, hoe verscheiden ook, zijn in de eerste plaats door Jan Fabre opgezet als een ode aan de performer.

Met deze nieuwe solo wil Fabre de generositeit van een van zijn krijgers van schoonheid eren: Matteo Sedda. Sedda is een Italiaanse danser die deel uitmaakte van de oorspronkelijke cast en het creatieproces van Mount Olympus. To glorify the cult of tragedy (a 24-hour performance), waarmee hij de afgelopen drie jaar over heel de wereld tourde.

De speelse Sedda heeft een uitgesproken kinetische intelligentie. In The generosity of Dorcas hanteert hij zijn lichaam en de ruimte als naald en draad. Met ontembare energie werkt hij aan een groots (imaginair) patroon — de letters en cijfers op de scène zijn de leidraad en bepalen zijn parcours. Onder een regenboog van naalden, legt hij stelselmatig de schillen af die zijn gender/identiteit bepalen. Sedda transformeert van man naar vrouw, en alles daartussenin, terwijl hij het publiek immer charmant en vrijgevig in zijn verbeeldingswereld welkom heet.

De naam Dorcas verwijst naar een bijbelse figuur die zich ontfermde over de armen door kleren uit te delen. Het is een van de vertrekpunten voor Fabre en Sedda in hun zoektocht naar het vibrerende lichaam in extase.

Credits
»


Concept, choreografie & regie Jan Fabre Muziek Dag Taeldeman Performer Matteo Sedda Dramaturgie Miet Martens Scenografie Jan Fabre Kostuum Jan Fabre, Kasia Mielczarek Licht  Wout Janssens Techniek Geert Van der Auwera, Wout Janssens Productiemanager Sebastiaan Peeters Repetitoren Miet Martens, Mark Geurden Productie Troubleyn/Jan Fabre (BE) Coproductie FAB - Festival international des Arts de Bordeaux Métropole (FR), Tandem Arras-Douai (FR), ImPulsTanz Vienna International Dance Festival (AT)

Beelden


More
»
 


DER STANDART (Helmut Ploebst) - "Der Tanzer als des Pudels Kern" : 
“De danser als kern van de zaak. Een slimme gedaante-verwisselende betovering.” 

TIROLER ZEITUNG (Bernadette Lietzow)
“Bijna achteloos en tegelijkertijd geconcentreerd, gewichtloos en met humoristische bewegingen ontwikkelt de virtuoze danser een ontroerend slimme solo. Fabres enscenering zorgt samen met de lichaamsuitdrukkingen van Matteo Sedda voor een zeer gedenkwaardige voorstellingservaring.”

KURIER (Silvia Kargl)
"Hij glijdt tussen mannelijk en vrouwelijk, stralend in weerzin van alle inspanningen. Op een nieuwe compositie van Dag Taeldeman brengt Sedda op het topfestival ImPulsTanz de beste dansvoorstelling tot nu toe."

INFERNO-MAGAZINE (Yves Kafka)
“Warrior of beauty, Matteo Sedda, geïnspireerd door een lekengeloof dat hem keer op keer laat transcenderen (…), doorklieft het podium met zijn brandende aanwezigheid. Hij geeft zich sensueel over aan de golven en pulsen van de muziek die hem bezielen om te dansen op de beat.”

Video


close