Na het internationale succes van de solo van de Duitse actrice Stella Höttler, die de ongehoorde priesteres Cassandra speelde, in een tekst geschreven door Ruggero Cappuccio in 2019, ging Jan Fabre terug naar de werktafel en vertrouwde diezelfde tekst toe aan een vooraanstaande Italiaanse actrice: Sonia Bergamasco.
Deze nieuwe productie ging in première in het oude Teatro Grande in Pompeii.
De solovoorstelling Resurrexit Cassandra draait om de wederopstanding van een vrouwelijke verlosser, Cassandra genaamd. De Trojaanse priesteres Cassandra is een mythologisch personage dat vooral interessant is in tijden van crisis of dreigende catastrofe. De mensheid wordt geconfronteerd met een indrukwekkende hoeveelheid problemen: de wereldwijde Corona-pandemie, de plastic eilanden in de zee, de vernietiging van het Amazonewoud, de opwarming van de aarde, enz. Cassandra is bekend om haar gave van profetie, wat de Grieken ‘manteia’ noemden. Toen zij de liefde van de God Apollo weigerde, sprak Apollo een vloek over haar uit: Cassandra zou de nachtmerries van de toekomst voorspellen, maar niemand zou haar voorspellingen ooit geloven. Volgens een minder populaire versie van de mythe kreeg Cassandra haar profetische vaardigheden als zuigeling door heilige slangen in de tempel van Apollo. Een andere versie vertelt het verhaal dat Cassandra in slaap viel in een tempel, waar de slangen haar alle nachtmerries over de toekomst in haar oren fluisterden.
In de poëtische en inspirerende tekst van Ruggero Cappuccio keert Cassandra nog één keer terug naar dit aardse leven om de mensheid te helpen, belichaamd door de briljante en betoverende Italiaanse actrice Sonia Bergamasco. We zijn in 2021 en de urgentie van Cassandra's profetie is alarmerend: we moeten handelen en beter zorgen voor Moeder Aarde en haar schatten. Het komt neer op deze ene zin: ‘De natuur zal altijd terugkomen om terug te eisen wat van haar is. Verwond haar en ze zal je doden’.
Cassandra komt met kosmisch bewustzijn en het vermogen om alles gewillig en zonder weerstand te ervaren. Zij komt met de wijsheid dat alle dingen inherent gelijk zijn, dat de dingen die als vergif kunnen worden ervaren, kunnen worden opgegeten, geabsorbeerd, geïntegreerd en getransformeerd tot iets hogers. Cassandra zal verschillende gedaanten aannemen, ze verandert van huid, leven en karakter zoals een slang dat doet. De slang als symbool van dualiteit, van goed en kwaad, van leven en dood, van transformatie en wedergeboorte. Van groei en bewustzijn. Proberen om de mensheid te helpen hun weg te vinden naar een toekomst met respect voor wat ze van Moeder Aarde hebben gekregen.
"… tijdens deze visionaire reis van een stem-lichaam, wordt de emotie van verantwoordelijkheid solide. Ze wordt rijkdom. De magie hangt samen met de interpretatie van Bergamasco, gegidst door de fijngevoeligheid van Jan Fabre die altijd oog heeft voor de kleuren van de eigentijdsheid. Boodschap aangekomen, operatie volbracht. Cassandra's woorden trillen van waarheid, iedereen draagt ze in zich. Ze zijn al gezegd, ze zijn al genegeerd, want Cassandra is niet alleen een persoon, maar een eeuwige rol die ze zelf vraagt om niet meer te hebben." - Ilaria Barbara Varriano | Teatro.it
"In werkelijkheid krijgt de voorstelling kracht en sanguinische vitaliteit, langs de lijnen en vindingen van Fabres mooie en respectvolle regie, van Sonia Bergamasco's spel. De actrice moduleert haar lichaam en stem ongenadig in buitengewone plooien, die tegelijkertijd verbroederen en respect en ontzag inboezemen door wat ze helder ‘voorspellen’. Een tour de force ook door de chromatische variatie van de kleren (waarvan de actrice zich geleidelijk bevrijdt, bijna alsof het de ene huid na de andere is, en tegelijk een erfenis van kennis en bewustzijn. Een prachtige en fascinerende voorstelling die ons in iets meer dan een uur meeneemt op een reis rond en in onszelf, tussen onze zekerheden en onze twijfels, de illusies en de risico's van een bewustzijn dat voortdurend aan de mensheid dreigt te ontsnappen. Oorlog, geweld, bloed, de vervuiling van de planeet, het klimaat, hulpbronnen. Een dramatische reis (waarvan die Cassandra even wonderbaarlijk als tragisch getuigt) binnenin ons, onze angsten en onze nachtmerries, en de onwil om ze af te wenden.”- Gianfranco Capitta | Il Manifesto
“Uit de schaduwen komt de schitterende Cassandra van Sonia Bergamasco, een donkere en strenge aanwezigheid, begraven in legenden en met een rusteloze stem. Jan Fabre heeft zich een land van licht voorgesteld voor haar terugkeer. Een land van verblindend wit, bevolkt door slangen waartussen we moeten dwalen om te schreeuwen en ons heden te waarschuwen. Het land dat het weelderige verleden van het oude Pompeii verbindt, het tafereel opgevat als een verloochende horizon waarop wolken en twijfels, schaduwen en gebaren, gefluister en geluiden snel samenvloeien, is getekend door Fabre. En verheven is de langzame, onverbiddelijke voortgang van Bergamasco, tot zang gedreven en ondervraagd door de intense muziek van Stef Kamil Carlens die haar begeleidt en de stem wordt van de ongelukkige profetes. … Het lichtontwerp van Wout Janssens is eveneens belangrijk, in de ongelooflijke opkomst van de volle maan die tijdens de première uit de sluiers van wolken tevoorschijn kwam, even licht als de rook die van het toneel opstijgt om, schitterend, de verloste hoop en goddelijkheid te bevestigen van de trillende glimlach van de hoofdrolspeelster Cassandra/Bergmasco, die langdurig werd toegejuicht door een gedisciplineerd, 1,5 m uit elkaar geplaatst, publiek.” - Recensie uit La Repubblica | Artikel: 'De terugkeer van Cassandra in de verleiding van Pompeii: een overtuigende voorstelling'
Ruggero Cappuccio
Ruggero Cappuccio is een veelgeprezen Italiaans toneelschrijver, schrijver en regisseur. Hij maakte zijn debuut als auteur in 1993. Zijn toneelstukken Shakespea Re di Napoli, Oedipus at a Colonus, De laatste zeven woorden van Caravaggio, en vele andere, zijn in de grote Italiaanse theaters opgevoerd. Zijn werken zijn uitgegeven door Feltrinelli, Einaudi en Sellerio. Cappuccio heeft talrijke opera's geregisseerd, waarbij hij werkte met dirigenten als Riccardo Muti, Pinchas Steinberg en Bruno Campanella voor de Salzburger Festspiele, Teatro alla Scala in Milaan, het Operahuis van Rome en vele anderen. Hij schreef en regisseerde de films La lingua di Fuoco, Paolo Borsellino, Examleto met Roberto Herlitzka, Rien Va geproduceerd door Rai Cinema en Il Sorriso dell'ultima note met Chiara Muti. Hij is artistiek directeur geweest van het Festival BENEVENTO CITTA' SPETTACOLO, curator van het project TECHNE en FORMART en directeur van het Festival SEGRETI D'AUTORE. Sinds 2016 is Cappuccio artistiek directeur van het NAPOLI TEATRE FESTIVAL.
Sonia Bergamasco
De Italiaanse actrice en regisseuse, musicus en dichteres Sonia Bergamasco behaalde een graad in piano aan het Giuseppe Verdi Conservatorium in Milaan. Ze heeft gewerkt met theaterregisseurs als Thomas Ostermeier, Jan Fabre, Theodoros Terzopoulos, Carmelo Bene en Giorgio Strehler; ze heeft ook geregisseerd en opgetreden in shows waarin haar muzikale achtergrond dieper verweven is met het theater. In film en TV heeft zij samengewerkt met bekende regisseurs als Liliana Cavani, Bernardo Bertolucci, Giuseppe Bertolucci, Marco Tullio Giordana, Riccardo Milani en Roberta Torre. Voor haar rol in Quo vado? geregisseerd door Gennaro Nunziante, won ze de Flaiano Prijs voor beste prestatie van het jaar, de Alida Valli Prijs voor beste actrice in een bijrol op het Bari International Film Festival en een Gouden CIAK Award.
Gespeeld door Sonia Bergamasco
Tekst Ruggero Cappuccio
Concept, regie, scenografie, film Jan Fabre
Muziek Stef Kamil Carlens
Geluidseffecten Christian Monheim
Lichtontwerp Wout Janssens
Dramaturgie Miet Martens
Kostuums Nika Campisi
Kostuums uitgevoerd door Officina Farani
Technische leiding Marciano Rizzo, Wout Janssens
Geluid Tom Buys, Marcello Abucci
Film
Director of Photography Rutger-Jan Cleiren
Camera Kasper Mols en Charles Pacqué
Assistent-regisseur Alma Auer
Gaffer Duncan Kuijpers
Productie-assistent Annemiek Totté
Uitvoerend producent en tourmanagement: Carnezzeria
Voor meer informatie: autori.studiogrompone@gmail.com
Productie Troubleyn/Jan Fabre (Antwerpen, BE) in coproductie met Carnezzeria srls (IT), Fondazione Campania dei Festival - Campania Teatro Festival (IT), Teatro di Napoli - Teatro
Troubleyn/Jan Fabre ontvangt subsidies van de Vlaamse overheid en steun van de Stad Antwerpen
24/06/2021 | Première POMPEII THEATRUM MUNDI, Pompeii |
25/06/2021 | POMPEII THEATRUM MUNDI, Pompeii |
26/06/2021 | POMPEII THEATRUM MUNDI, Pompeii |
28/06/2021 | TEATRO ASTRA, Turin |
29/06/2021 | TEATRO ASTRA, Turin |
30/06/2021 | TEATRO ASTRA, Turin |
07/09/2021 | TEATRO ROMANO, Verona |
08/09/2021 | TEATRO ROMANO, Verona |
23/11/2021 | TEATRO SAN FERDINANDO, Napoli |
24/11/2021 | TEATRO SAN FERDINANDO, Napoli |
25/11/2021 | TEATRO SAN FERDINANDO, Napoli |
26/11/2021 | TEATRO SAN FERDINANDO, Napoli |
27/11/2021 | TEATRO SAN FERDINANDO, Napoli |
28/11/2021 | TEATRO SAN FERDINANDO, Napoli |
30/11/2021 | TEATRO FRANCO PARENTI, Milan |
01/12/2021 | TEATRO FRANCO PARENTI, Milan |
02/12/2021 | TEATRO FRANCO PARENTI, Milan |
28/08/2022 | TEATRO GARIBALDI, Lucera |
04/10/2022 | TEATRO VASCELLO, Roma |
05/10/2022 | TEATRO VASCELLO, Roma |
06/10/2022 | TEATRO VASCELLO, Roma |
07/10/2022 | TEATRO VASCELLO, Roma |
08/10/2022 | TEATRO VASCELLO, Roma |
09/10/2022 | TEATRO VASCELLO, Roma |
18/11/2022 | MUNICIPAL THEATER, Casalmaggiore |
19/11/2022 | TEATRO IMPAVIDI, Sarzana |
20/11/2022 | TEATRO IMPAVIDI, Sarzana |